 |
Vicent amb els seus fills Vicent i Jorge, possiblement el dos calafats mes joves que queden al Cabanyal |
Vicent Benedito va nàixer el 1937 al carrer d'Eugènia Vinyes, a escassos cent metres vora mar. A l'edat de dotze anys començà a treballar al taller que el seu pare, Julián, i el germà del pare, Jaime, compartien al número 70 del seu carrer natal. Encara adolescent passà al taller de Vicente Lacomba, on
acabaria d'aprendre tots els secrets del seu ofici .
 |
Casa on tenien el taller el pare i el tio de Vicent |
Basicament el que distingia al mestre de l'oficial o operari era saber construir el model de la embarcació fixant totes les cotes necessàries per a poder-lo traçar a la seua grandària natural. Encara que puga parèixer increïble, el vaixell es dibuixava segons el format real en planta, alçat i perfil, és a dir, un dibuix que podia tindre trenta o quaranta metres de llarg com en el cas per exemple dels pailebots. De tot el seu procés ja us en donaré detalls en una entrada independent més endavant.
La quantitat d'embarcacions construïdes per Vicent és enorme. Lamentablement, en aquells temps la possibilitat de fer fotos i deixar-les documentades gràficament no n'era tan fàcil ni popular com ara, raó per la qual tenim poques imatges per a il·lustrar el que anem contant. Però he volgut incloure aquelles que Vicent, molt generosament, m'ha prestat per a l'ocasió, i que no sempre tenen la qualitat que haguérem desitjat. No obstant això, si més endavant poguera tindre accés a més documentació fotogràfica, aniria posant-la.
El Vent
 |
Botadura del Vent |
El Vent es un veler que Vicent va construir tot sol al seu taller d'Eugenia Viñes
Coaster Schooner de Murray Peterson
Coaster, és una goleta, de la qual es varen construir dos unitats per a dos armadors d'Eivissa, un metge i un tal David Morgan. És fabricaren damunt l'arena de la platja a les portes del taller de Vicente i de la Cooperativa de calafats. Es tracta d'un vaixell que per al meu gust significa la perfecció dins el seu estil. Els seus bords alts, l'aspecte robust dels pesquers o les embarcacions de treball, si d'una banda el desmarquen de la línia més delicada dels iots de recreu, d'altra, quan navega, amb tot l'aparell de goleta de cangrees desplegat, és d'una elegància i equilibri molt particular.
 |
Botadura del Iñaki | |
|
|
 |
Botadura del Iñaki |
|
 |
El Morgan a Ibiza |
|
 |
El Iñaki en 1986 al varador d'Eivissa |
|
|
|
 |
El Iñaki a 1986 amb totes les veles |
|
|
 |
Espectacular el Morgan amb tota la vela fotografiat des del Iñaki el 1986. Es Vedra al fons |
Un pesquer
Este
pesquer va ser construït per als germans Beltran del Cabanyal
 |
Vicent i Jorge |
|
 |
Vicent i Jorge i en el centre el tambe calafat Ramon Lacomba |
|
|
 |
Treballant en la barca Beltran d'esquerra a dreta Pascual Teruel, Vicent Benedito i Victor LLacer |
 |
La barca en l'aigua |
El taller
Algunes foto que vaig fer ja fa anys del taller on es van construir nombrosos pesquers com el que apareix a la foto a més de bots i tot tipus de barques
 |
Quilla i codaste |
 |
A terra el pi Carrasco esperant convertir-se en quadernes |
 |
Quilla i roda amb la gressa llaurada |
Un motoveler
Com deia al principi del blog amb aquest motoveler acaba definitivament la construcció de barques a la platja, després vendrian el passeig marítim i la urbanització del carrer Pavia, per això estes fotos pense que tenen un especial significat, són el adeu definitiu a una època que per descomptat no tornarà, almenys fem l'esforç de no oblidar-la
 |
Els tres calafats. |
|
|
Es tractava d'un sistema de construcció en què es combinaven quadernes retallades amb plantilles i varetes de freixe bullides
 |
Vicent Benedito fill |
 |
Forro d'iroko i entre les cudernes les varetes de freixe bollides |
Vicent i Jorge Benedito
Jorge i Vicent són possiblement els dos calafats mes joves que encara queden actius al Cabanyal. Després d'anys de construir al costat del seu pare nombrosos pesquers (com el del apartat "El taller") bots o fins i tot el motoveler a què m'he referit més amunt, hui en dia es dediquen quasi exclusivament a la remodelació d'interiors construcció de cobertes o alguna restauracio, les embarcacions de nova construcció han passat a ser cosa d'altres temps i on abans la fusta era el material més utilitzat hui la fibra i la resina s'han imposat de manera aclaparadora
 |
Ficant la cuberta a un Benlliure |
|
 |
Si esta caixa parlara...... |
 |
La faena ben feta |
Buen trabajo Jorge, me gusta, intentare ponerte en contacto con gente de UNL, que posiblemente te consiga información.
ResponderEliminarGracias Carlos, cualquier contribucion sera bienvenida
ResponderEliminarquin vaixell més bonic, record la nostra navegació d'Eivissa a Formentera ... vaig passar una mica de por, però va valdre la pena!
ResponderEliminar